Навчально-тренінгові заняття в рамках Всеукраїнського проекту «Відкрита освітня лабораторія»
24 жовтня 2018 року в м. Києві 39 учнів та їх вчителів з Полтавської області взяли участь в навчально-тренінгових заняття в рамках Всеукраїнського проекту «Відкрита освітня лабораторія». Співорганізаторами проекту є Національний центр «Мала академія наук України», Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» та Інститут відновлюваної енергетики НАН України.
Мета проекту – формування в учнівської молоді заощадливого свідомого ставлення до споживання енергії, знань про перетворення енергії з різних видів відновлюваних джерел і енергетичні процеси в природі. У межах освітнього курсу передбачено проведення навчальних тренінгів на сучасному лабораторному обладнанні, лекційно-консультаційних занять щодо організації науково-дослідницької діяльності, виконання лабораторних і творчих практичних робіт, організацію навчально-тематичних екскурсій та багато іншого.
Спочатку учасники відвідали Лабораторії експериментальних досліджень «Ex Lab», де відбулися презентація діяльності НЦ «МАНУ» і лекційні та практичні заняття з біології. Під час біологічних занять школярі під керівництвом наукового співробітника Інституту молекулярної біології і генетики НАНУ Світлани Антоненко виділяли ДНК із плодів яблук, бананів і груш. Незважаючи на різний рівень підготовки (в експерименті брали участь школярі 8–10-х класів), з дослідженням упоралися всі його учасники.
Другу половину дня юні дослідники провели в Інституті енергозбереження та енергоменеджменту НТУУ «КПІ ім. І. Сікорського», де школярам пояснювали специфіку навчального процесу в провідному технічному виші країни. Спікерами для вмотивованої на навчання молоді були професори кафедри електромеханічного обладнання енергоємних виробництв Інституту енергозбереження та енергоменеджменту (ІЕЕ) Київської політехніки Степан Шевчук і Стефан Зайченко та доценти кафедри електропостачання зазначеного інституту Микола Федосенко і Віталій Побігайло.
Проведення лекційних і лабораторних занять з енергозбереження й енергоефективності відбувалося в кількох лабораторіях Київської політехніки. Школярі ознайомилися з технологіями, що пов’язані із заощадженням енергії, і спробували власноруч підключати необхідне обладнання, працювати з пірометрами та тепловізорами, завдяки яким шукали витоки тепла. Згодом вивчали систему «розумний будинок» – елементи захисту, споживання і керування в будинку. Учні імітували аварійні процеси, вмикали-вимикали світло, опалення, що можна було здійснювати дистанційно.
У лабораторії розосереджених джерел енергії старший викладач кафедри електропостачання ІЕЕ НТУУ «КПІ ім. І. Сікорського», кандидат технічних наук Денис Дерев’янко ознайомив юних дослідників з різними видами альтернативної енергії. Учні розглядали технічні дані та можливості сонячних панелей, вітрогенераторів, геотермальних і геліоенергетичних електростанцій, можливості їх використання у промисловості і власному господарстві. Доцільною була порада викладача комбінувати різні джерела енергії, враховуючи фактори впливу на природне середовище кожного з видів енергоальтернатив.
Різниця у доцільності використання ламп розжарювання, світлодіодних і люмінесцентних ламп у промислових, медичних, житлових приміщеннях та у вуличних ліхтарях, відмінність теплого освітлення від холодного визначалася школярами у лабораторії споживачів електричної енергії. Під час відвідування лабораторії технологій енергозабезпечення учні побачили, як з коров’ячих добрив виробляється газ метан, що зброджується і накопичується в камері. Газ спалюється для отримання тепла або електроенергії. Розширило технічний світогляд молоді і знайомство з роботою двигуна, який може працювати в генераторному режимі.