Школа громадянської участі та культурної дипломатії
Культурна дипломатія – це комунікація між різними культурами (обмін ідеями, вивчення традицій, переконань тощо) задля досягнення взаєморозуміння. Такий обмін може відбуватися на різних рівнях: державному, суспільному, приватному.
На навчання у школі до Міжнародного центру дитячої наукової творчості MANLAB.CAMP приїхали 12–16-річні підлітки з Черкас, Херсона, Сєвєродонецька (Луганська область), Володимир-Волинського (Волинська область), Кропивницького, Києва, Київщини та Полтавщини. Гостювали учні у столиці з 9 по 14 серпня.
Від Полтавського територіального відділення МАН України участь взяло 4 учасників:
1. Гудим Софія Володимирівна, учениця 8 класу Полтавського навчально-виховного комплексу № 16 Полтавської міської ради Полтавської області;
2. Одинець Юлія Віталіївна, учениця 9 класу Полтавської гімназії №31 Полтавської міської ради Полтавської області;
3. Панченко Марія Володимирівна, учениця 9 класу Червонозаводської загальноосвітньої школи № 2 Лохвицької районної ради Полтавської області;
4. Шумейко Арсен Олександрович, учень 9 класу Миргородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 імені Панаса Мирного Миргородської міської ради Полтавської області.
Для того, що потрапити до школи, учасники заповнювали анкети, де зокрема аргументували, чому хочуть взяти участь у проекті; зазначали, чим українська культура особлива, хто з її представників є для них взірцем та які культурні явища чи артефакти їх надихають. Охочих було 44 особи, після розгляду анкет організатори відібрали 25 учасників.
Із культурною дипломатією учні знайомилися на лекційних і практичних заняттях. А навчали їх за методикою «Філософія для дітей». При цьому лекції школярам читали ті, хто не на словах знає, що таке культурна дипломатія, – екс-посол України в Латвії Рауль Чілачава, представники Посольства Іраку в Україні. Правда, ці лекції радше нагадували спілкування молоді зі спікерами, які ділилися досвідом впровадження культурних ініціатив.
Побували учні й на брифінгу, присвяченому культурній дипломатії очима молоді, в Українському кризовому медіа-центрі. Один із доповідачів брифінгу – віце-президент ГО «Клуб приятелів України» Рафал Марцинковські – розповів про спільні проекти української і польської молоді. Серед реалізованих таких проектів – двомовний спектакль «Будинок на кордоні», створений минулого року. Участь у цьому проекті взяли школярі з Черкас і польського міста Бидгощ. Цього ж року активна молодь із Польщі та України створили спектакль «Дуб», дія якого заснована на реальній події. Участь у брифінгу взяв і учасник школи з Полтавщини Арсен Шумейко, який поділився з присутніми роздумами, чому навчання у школі важливе йому та у чому юнак вбачає роль культурної дипломатії.
– Я сюди приїхав з таким головним питанням «Що ж таке ця культурна дипломатія?» Я не хочу дізнатися, що культура – це те, дипломатія – те, а культурна дипломатія це – таке. Я хочу більше дізнатися: як можу я допомогти, щоб це стало більш кращим для нашої держави,– наголосив Арсен. – Я зрозумів, що головна її ціль – утворювати міста-побратими. Зацікавила ця тема. Я живу у місті Миргороді, і моє місто є побратимом з містом Мцхета, що у Грузії. Потрібно робити молодіжні обміни, щоб наші українські діти могли розповідати тій самій Грузії про нашу культуру, щоб іноземці дізнавалися, що таке взагалі Україна. І щоб діти приїздили до нас з-за кордону і розповідали, що у них є цікавого.
Ще одним заняттям, яке дало змогу учням пізнати себе як представників нації, була арт-сесія. Учасники школи малювали на папері те, що є для них цінним в українській культурі.
Творчу компоненту учні отримали також від екскурсії в музеї Тараса Шевченка та пісень бандуристки Ірини Родіонової.